zaterdag 30 mei 2015

Les 4 aromatherapie

Aromatherapie les 4 en de interessantste les ;-)
We hebben het gehad over een maceraat,  een zalf en een crème.
Eerst over een maceraat. 
Het is een olie waarin je bv kruiden laat weken tot ze de olie volledig hebben opgenomen. Je perst ze dan uit, zodat je de olie over houd met daarin de bestanddelen van het kruid en dus ook de goede eigenschappen. Zoals kamileolie, goudsbloemolie .....
Dan hebben we daarmee een zalf bereid. Met enkel nog bijenwas bij te smelten au ban marie. 
Dan mochten we onze eigen dagcrème maken.
Dat heb ik aan de hand van de kenmerken van mijn huid gedaan.
Met rozenwater en rozemarijnwater
En jojobaolie en etherische olie van ylang ylang en palmarosa. 
En een stabilisator van de leerkracht gekregen.
De vetten warm laten worden en dan het water erbij dan en dan roeren met klopper tot het afgekoeld is en dan etherische oliën erbij doen.
Bij mijn vorige pogingen roerde ik steeds met kleine spatel. Daardoor kreeg ik klonters.

En heb ze getest. Een zeer goede keuze van oliën en bloemenwaters. 
Ik heb soms last van acne en dus ook vette huid. Maar de crèmes in winkel zijn te vettig en trekken niet snel genoeg in.

Op naar het examen nu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten